Ofte stillede spørgsmål efter operation

Penicillin og Lactocare

Har du fået udskrevet penicillin efter din operation, kan du godt opleve at det er lidt hårdt ved maven, da det ikke kun angriber infektionen i kroppen, men også de mælkesyrebakterier du har i maven, som hjælper med at få de gode bakterier gennem fordøjelsessystemet. Derfor er det vigtigt at du husker at spise selvom du har ondt, da det både er med til at holder maven i gang, men også hjælper med helingen.
Nogle former for penicillin, som primcillin og metronidazol, er ekstra hård ved maven. Det er forskelligt hvordan maven reagerer, og derfor anbefaler vi at du sammen med den penicillinen også køber Lactocare, som hjælper mælkesyrebakterierne med at opretholder en normal tarmflora.

Husk at holde dig i ro

Det vigtigste efter din operation er at lade såret for ro til at sætte sig. Du vil opdage at din tungen er enormt nysgerrig hvilket kan lave skade når den skal undersøge hvad der er sket. Mange er også for ambitiøse og skal direkte hjem og spytte og rense området, fordi de har en grim smag i munden.
Det første døgn skal du hold dit i ro. Ikke noget med tunge løft eller hård motion, der får blodtrykket op. Så op med benene, have en kasse astronaut is under armen og find en god serie på Netflix
De efterfølgende 10 dage må du begynde med forsigtige lettere løft og motion.

Koldt fyldende det første døgn

Det første døgn efter din operation, må du kun indtage koldt og flydende for at give såret ro til at sætte sig. På den måde undgår du at trådende springer, når du begynder med den bløde kost fra dag 2.
Du skal gerne holde dig fra mælkeprodukter de første 5 - 6 timer efter din operation, da mælkeproteinerne ligger sig som en hinde over såret, så det forhindre blodet i at koagulere.

Hvad er blød mad?

Blød mad kendetegnes på at du kan knuse det med tungen mod ganen. Sørg for at du tygger forsigtigt i den modsatte side af dit operationssår, så du ikke river for meget i trådene.

Hvis du spiser mad med skorpe eller hård kant, skal du fjerne skorpen/kanten, og madvarer som nødder, ris og kerner skal du helt undgå de første 10 dage. Selvom mange vil kategorisere ris som blød mad, så sætter det sig ofte på grund af størrelsen i såret.

Næsespray, pudsning og nysen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Klasselærere porttitor augue en turpis porttitor maximus. Nulla luctus Elementum felis, sit amet condimentum Lectus rutrum own.

Dækskrue/Abutment

Skylning med Klorhexidin 0,12%

Efter din operation må du ikke børste tænder i de berørte område.
For at holde såret og området rent, skal du dagligt i 10 dage, med start dagen efter din operation, skylde området med Klorhexidin 0,12%, 2-3 gange i ca. 1 minut Herefter må du forsigtigt børste i området igen.
Når du skylder området, skal du gøre det meget forsigtigt, da for voldsom skylning kan få, hvis du er blevet syet, trådene til at springe, og såret til at gabe.
Lad forsigtigt Klorhexidin løbe hen over operationssåret,